Hoe geef je positieve kritiek?
Hoe geef je positieve kritiek? Het woord allen al, kritiek, krijgen sommigen al de kriebels van. Maar dan heb je nog geen idee dat er ook sprake kan zijn van positieve kritiek, opbouwende kritiek. Dan denk jij bij het woord kritiek nog aan iets negatiefs.
Net zoals manipulatie. Ook daarbij denken we vaak aan het negatieve. Niemand die er bij stilstaat dat het geven van een compliment ook een vorm van manipulatie is, alleen dan in het positieve. We ontkomen er niet aan om een keer van ons te laten horen.
Doe je dat namelijk niet, zegt een Zesde Zintuig medium, dan ben je te aardig voor je medemens. Iedereen heeft af en toe wel eens iets van kritiek te uiten. Hoe kun je dat het beste doen? Zodat je zelf niet eerst volledig vastloopt in de spanning en de boosheid. En de ander niet een vette lading over zich heen krijgt.
Je kunt constructief kritiek geven en deconstructief. Je begrijpt, zegt een paragnost van Zesde Zintuig, dat constructieve kritiek het beste is om te geven. We zetten een aantal manieren voor je op een rij.
• Wees specifiek, duidelijk en realistisch. Spreek alleen over datgene waar het over gaat. Maak duidelijk wat je opvalt. Houd het realistisch. Zorg ook dat je emoties in bedwang houdt. Niet dat je ze niet mag tonen, jazeker wel. Echter, de ander is niet verantwoordelijk voor jouw emoties. Dat zijn we allemaal zelf. En dat vergeten we vaak. Of hebben we geen idee van.
• Speel het niet op de persoon, het gaat om het gedrag. Als je de ander kritiek wilt geven, maak het dan niet persoonlijk. Het gaat om wat de persoon heeft laten zien en daar ben je niet blij mee. Zo behoud je de waardigheid van de ander intact.
• Breng de boodschap zo, dat je de ander de ruimte geeft er op te kunnen reageren. Timmer het verhaal niet volledig dicht, dat jij gelijk hebt. Vaak blijkt er toch iets meer of anders aan de hand te zijn en ga je zelf nat.
• Maak gebruik van de sandwichmethode. Die je eigen maken, heb je eigenlijk nooit meer problemen als je iets wilt zeggen. Begin met iets positiefs. Niet overdreven, iets wat er echt toe doet. Wat de ander bijvoorbeeld goed doet. Gebruik daarna niet het woord maar, op de een of andere manier voelen we allemaal al aan ons water, dat als we iets positiefs te horen krijgen, we daarna worden neergesabeld. Laat het realistisch overkomen, het positieve en dan./ Ik heb wel gezien dat. Of ik constateerde en als we dat nu aanpassen in bijvoorbeeld het op deze manier te doen. En dan de afsluitende zin. Dan kan het eigenlijk niet verkeerd gaan. Of dan zal het altijd lukken. Wat is het effect hiervan? De ander zal eerder geneigd zijn naar je te luisteren. Ook al vraag je van de ander ander gedrag te laten zien. Door de boodschap te verpakken op deze manier. Blijf jij in je kracht staan en de ander ook.
• Noem geen veronderstellingen. Daar ben je zelf niet bij gebaat en de ander ook niet. Dat wekt bepaalde suggesties die niet op waarheid berusten. Open, transparant, eerlijk en duidelijk is nog altijd de beste weg om kritiek te leveren.
• En het allerbelangrijkste. Blijf rustig en luister naar wat de andere er op te zeggen heeft. Zoals gezegd, vaak ligt het genuanceerder dan wij er zelf bij invullen. Wie weet speelt er bij de persoon wel het een en ander. Waardoor die minder lekker in zijn vel zit. Of minder geconcentreerd. Voordat je het weet, heb jij daarna schuldgevoelens, omdat je iets veronderstelde. Ergens vanuit ging wat niet klopt.
Kritiek leveren is niet moeilijk, maar zeker wel noodzakelijk. Zo blijven we respect voor elkaar tonen en hebben. Leren we elkaar beter kennen, meer begrip hebben en fijner met elkaar in contact.